Osobine razvoja djeteta u dobi od 1 do 2 godine

Ispis E-mail
Autor Izvor: Starc, Čudina Obradović, Pleša, Profaca, Letica - Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi

Osnovna karakteristika tog perioda je povećana motorička spretnost djeteta. Zbog nove kvalitete pokretljivosti i složenijeg baratanja predmetima, dijete radoznalo istražuje nove mogućnosti i naglo stječe nova iskustva. Jedna od najdražih zabava mu je bacanje predmeta. Toliko toga mora učiniti i toliko toga vidjeti. Do kraja druge godine njegove motoričke vještine vidljivo će se usavršiti i od tek prohodalog jednogodišnjaka – bebe, postat će dijete koje trči i skače.

Dijete postaje vrlo aktivno i ukupno ponašanje oko 18. mjeseca gubi svoju dotadašnju harmoniju. Pojavljuje se prvi negativizam; glavna djetetova riječ je ''NE''. Stalno mora biti pod nadzorom jer verbalne zabrane u tom periodu nisu dovoljne. Raspoloženja su mu promjenjiva, burna i kratkotrajna. Skretanje pažnje je najbolji način usmjeravanja djetetova ponašanja. Govor kao sredstvo komunikacije s okolinom bitno će uznapredovati (i razumijevanja i izražavanje govorom). Raste interes za vršnjake. Pojavljuju se i prvi oblici prosocijalnog ponašanja, pa npr. tješi drugo dijete koje plače.

U igri imitira radnje odraslih (briše, češlja) i pri tome koristi zamjene za konkretne predmete. U drugoj polovini druge godine dijete počinje biti svjesno svojih fizioloških potreba i započinje učiti kako da ih kontrolira.

Strah od odvajanja od roditelja koji se pojavio u prvoj godini sada se čak i pojačava.

Uvjeti optimalnog razvoja djeteta u dobi od 1 do 2 godine:

  1. Olakšavanje odvajanja od roditelja:

    • Objasnite djetetu zašto je potrebno odvajanje od roditelja i što će dijete raditi dok on ne dođe.
    • Omogućite djetetu korištenje prelaznog objekta (npr. igračka, krpica ili neki drugi predmet za koji je dijete vezano).
    • Omogućite  postupno produžavanje boravka djeteta u jaslicama te boravak roditelja u jaslicama u vrijeme privikavanja.
  2. Osiguravanje motoričkog i spoznajnog razvoja:

    • Omogućite djetetu da istražuje veliki prostor sa neopasnim i zanimljivim igračkama i predmetima (plastične posude, kutije, tuljci, šareni papiri i sl.). Ne pretrpavajte okolinu, nudite djetetu ograničen broj materijala i igračaka koje povremeno mijenjajte.
    • Vodite računa o optimalnoj količini novih doživljaja – ne previše odjednom!
    • Potrebno je da dijete bude aktivno i samostalno u toj aktivnosti, te da mu jednostavni i neopasni materijali omogućuju otkrivanje i učenje bez neposredne pomoći odraslog.
  3. Poticanje razvoja pojma o sebi

    • Koristite veliko i malo ogledalo za upoznavanje vlastitog lika.
    • Verbalizirajte djetetov osjećaj vlasništva (npr.samo tvoja haljinica).
    • Potičite uporabu vlastitog imena i zamjenice "ja".
  4. Osiguravanje razvoja samostalnosti i nezavisnosti

    • Omogućite djetetu da razvije osjećaj vlastite sposobnosti, da samostalno ovlada sve širim krugom aktivnosti, postupnim širenjem granica.
    • Važno je ne posramljivati dijete, nego mu omogućiti da isproba granice koje može samostalno doseći u svakidašnjim aktivnostima (igra, njega, upoznavanje prostora).
    • Postavite jasne i realistične granice – što se smije i što se ne smije. Pri tome pazite da ne zapadnete u pogrešku da djetetu sve zabranjujete. Umjesto upozoravanja i zabranjivanja učite dijete kako može bez opasnosti obaviti željenu aktivnost (pokazivanje jednostavnih i neopasnih radnji).
    • Ponašanja opasna za dijete i druge, treba jasnim, jednoznačnim i dosljednim postupkom prekidati, a dječju radoznalost usmjeriti na neopasnu aktivnost.
  5. Poticanje prosocijalnog ponašanja

    • Pohvalama, davanjem primjera treba poticati i reagirati na sve oblike prosocijalnog ponašanja: pomaganje, tješenje, velikodušnost, suradnja.
    • Olakšati istodobno razvoj pojma o sebi i dijeljenje s drugima (osigurati dovoljan broj igračaka, poticati razmjenu igračaka).
  6. Govorno komuniciranje s djetetom

    • Zajedničke aktivnosti djeteta i odraslih pratiti govorom.
    • Paziti na jasnu i točnu artikulaciju odraslog.
    • Prilagoditi svoj govor djetetu: obraćati se izravno, jednostavnim i kratkim rečenicama, djetetu razumljivim riječima,proširivati novim riječima(npr. ako dijete donese loptu, može se reći "lopta je crvena, lopta skače, baci loptu…").
    • Čitajte slikovnice i razgovarajte s djetetom o slikovnici uz pokazivanje slika.
    • Govorite djetetu pjesmice i brojalice i pjevajte mu, te potičite ga na istu aktivnost.
    • Igrajte se prepoznavanja i imenovanja sadržaja iz okoline.
  7. Poticanje simboličke igre

    Podržavajte pojavljivanje simboličkih igara u kojima dijete oponaša radnje i osobine ljudi, životinja i predmeta (npr. briše stol, češlja, hrani lutke, puže, oponaša životinje i sl.)
 
Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje funkcionalnosti. Nastavkom korištenja stranice slažete se sa korištenjem kolačića.